Załącznik nr 1 do Uchwały 5/2024
Rady Fundacji STALPROFIL im. Jerzego Bernharda
z dnia 9.04.2024 r.
STATUT
Fundacji STALPROFIL imienia Jerzego Bernharda
§ 1
1. Fundacja STALPROFIL imienia Jerzego Bernharda, zwana dalej Fundacją, ustanowiona jest przez Fundatora - Spółkę „STALPROFIL” S.A. w Dąbrowie Górniczej, aktem notarialnym z dnia 9 czerwca 2021 roku r., Rep. A nr 1806/2021 Kancelaria Notarialna notariusza Ewy Katarzyny Kuźniak w Katowicach przy ulicy Jagiellońskiej 13 i działa zgodnie z Ustawą o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. oraz niniejszym Statutem.
2. Od chwili powstania Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego w zakresie wskazanym w § 4 poniżej ust. 2 poniżej, tym samym do jej działalności mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
§ 2
1. Siedzibą Fundacji jest miasto Dąbrowa Górnicza.
2. Fundacja działa na obszarze całego kraju.
3. Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego
4. Fundacja może posługiwać się nazwą skróconą: Fundacja STALPROFIL.
5. Nadzór państwowy nad działalnością Fundacji ze względu na jej cele sprawuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, natomiast w zakresie działalności pożytku publicznego – Przewodniczący Komitetu do spraw Pożytku Publicznego.
§ 3
Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
§ 4
1. Celami ogólnymi Fundacji są:
1) pomoc społeczna;
2) dobroczynność;
3) ochrona zdrowia;
4) ochrona środowiska;
5) rehabilitacja zawodowa i społeczna inwalidów;
6) działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów;
7) działalność kulturalna;
8) działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu;
9) współpraca i wsparcie rzeczowe lub finansowe organizacji, osób i instytucji realizujących cele 1) – 8) powyżej.
2. W ramach powyższych celów ogólnych Fundacja prowadząc od jej powstania działalność pożytku publicznego zajmuje się wyłącznie realizacją celów szczegółowych, społecznie użytecznych i dobroczynnych w sferze następujących zadań publicznych:
1) Działalność charytatywna na rzecz osób ubogich, bezdomnych, chorych i cierpiących,
2) Pomoc ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych,
3) Pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób,
4) Działalność na rzecz integracji, reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
5) Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych,
6) Wspieranie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania,
7) Działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży,
8) Działalność na rzecz kultury i sztuki;
9) Ochrona i promocja zdrowia, w tym w szczególności:
a) Zakup sprzętu medycznego,
b) Zakup leków i innych wyrobów medycznych,
c) Wsparcie działań profilaktycznych i pomocy w udzielaniu specjalistycznych świadczeń konsultacyjnych i leczniczych ze strony placówek służby zdrowia,
d) Udzielanie pomocy finansowej na leczenie i zakup sprzętu rehabilitacyjnego;
10) Ochrona zwierząt, w tym w szczególności:
a) niesienie pomocy bezpańskim, chorym, cierpiącym i porzuconym zwierzętom, działania na rzecz humanitarnego traktowania zwierząt i upowszechnianie ochrony praw zwierząt,
b) ochrona dzikich zwierząt.
3. Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego, zgodną z celami Fundacji wskazanymi w ust. 2, w sposób nieodpłatny. Fundacja nie będzie prowadzić działalności gospodarczej ani odpłatnej działalności pożytku publicznego.
4. Przychody Fundacji przeznaczane będą i wydatkowane na realizację celów statutowych Fundacji i kosztów związanych z działalnością Fundacji.
§ 5
Wymienione w § 4 cele Fundacji będą realizowane w szczególności przez:
1. Zbieranie środków finansowych i rzeczowych na potrzeby Fundacji.
2. Rozdzielanie na potrzeby podopiecznych środków i darów materialnych, w szczególności wysyłanie pomocy rzeczowej osobom ubogim, rodzinom wielodzietnym, osobom niepełnosprawnym, bezdomnym oraz zagrożonym bezdomnością, finansowanie działań z zakresu kształcenia podopiecznych, ich aktywizacji zawodowej, leczenia lub rehabilitacji, a także wypoczynku, udzielanie doraźnej pomocy w postaci darów rzeczowych, zapomóg finansowych, pomocy medycznej.
3. Pomoc rzeczową i finansową w edukacji i starcie życiowym dzieci i młodzieży, w tym wyrównywanie szans edukacyjnych, finansowanie edukacji oraz przyznawanie stypendiów i nagród.
4. Udzielanie pomocy rzeczowej i finansowej placówkom oświatowym, opiekuńczym, pomocy społecznej, kulturalnym.
5. Współpracę z placówkami służby zdrowia, finansowanie zakupu specjalistycznych urządzeń i aparatury medycznej, leków i innych wyrobów medycznych na rzecz placówek służby zdrowia współpracujących z Fundacją.
6. Współpracę i wspieranie rzeczowe lub finansowe podmiotów niosących pomoc zwierzętom bezdomnym, skrzywdzonym i porzuconym (schronisk).
7. Współpracę z instytucjami państwowymi, samorządowymi, organizacjami pozarządowymi, osobami fizycznymi oraz innymi organizacjami i podmiotami, która może przyczynić się do realizacji celów statutowych Fundacji.
8. Inne działania, zmierzające do realizacji statutowych celów Fundacji.
§ 6
1. Majątek Fundacji stanowią:
1) Jej fundusz założycielski, na który Fundator przekazuje w drodze darowizny kwotę
200 000,00 złotych (słownie: dwieście tysięcy złotych);
2) Darowizny finansowe od osób fizycznych i prawnych;
3) Kwoty podatku dochodowego od osób fizycznych, przekazywane przez podatników zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie – po uzyskaniu przez Fundację statusu organizacji pożytku publicznego;
4) Darowizny rzeczowe od osób fizycznych i prawnych;
5) Dochody ze zbiórek publicznych;
6) Krajowych i zagranicznych darowizn, spadków, zapisów;
7) Dotacji, grantów, datków i subwencji;
8) Zysku z lokat w bankach i instytucjach rynku kapitałowego w kraju i za granicą;
9) Operacji finansowych, z wyjątkiem obrotu papierami wartościowymi.
2. Na zasadach określonych w odrębnej umowie, Fundator udostępnia Fundacji pomieszczenie do prowadzenia działalności statutowej Fundacji oraz wsparcie w obszarze ustalonym między Fundatorem i Fundacją.
3. W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji może przyjąć spadek jedynie poprzez złożenie oświadczenia o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
4. Fundacja może działać z pomocą wolontariuszy oraz zatrudniać pracowników.
5. Zarząd Fundacji może w ramach majątku wyodrębnić fundusze przeznaczone na realizację poszczególnych celów Fundacji.
6. Zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów Fundacji lub jej pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów Fundacji oraz jej pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli (zwanych dalej „osobami bliskimi");
2) przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków organów Fundacji lub jej wolontariuszy lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazywanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
3) wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków organów Fundacji lub jej wolontariuszy lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego Fundacji;
4) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub jej wolontariusze, pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
7. Fundacja nie działa wyłącznie na rzecz osób wskazanych w ust. 6 pkt 3) powyżej.
§ 7
1. Do realizacji swoich celów Zarząd Fundacji może zawierać porozumienia z innymi fundacjami, organizacjami lub innymi podmiotami krajowymi lub zagranicznymi.
2. Fundacja może ustanawiać odznaki i medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym, zasłużonym dla celów obranych przez Fundację lub dla samej Fundacji.
§ 8
Organami Fundacji są:
1) Rada Fundacji
2) Zarząd Fundacji
§ 9
1. Rada Fundacji, zwana dalej Radą, jest organem stanowiącym, nadzorczym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
2. Rada składa się z 3-9 osób.
3. Członków Rady Fundacji, w tym Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza Rady powołuje i odwołuje Fundator.
4. W skład Rady mogą wchodzić osoby fizyczne lub prawne. Osoby prawne reprezentowane są w Radzie przez osoby do takiej reprezentacji upoważnione z mocy odrębnych przepisów prawa.
5. Z zastrzeżeniem minimalnej liczby Członków Rady, o której mowa w ust. 2 powyżej, liczebność Członków Rady określa Fundator.
6. Członkowie Rady:
1) nie mogą być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
2) nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
3) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej, niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;
4) członkowie organu zarządzającego nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
7. Do kompetencji Rady Fundacji należy:
1) powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji;
2) zatwierdzanie rocznych planów działalności Fundacji;
3) podejmowanie uchwał w sprawie kierunków wykorzystania środków materialnych;
4) wyrażanie zgody w przypadku wskazanym w §10 ust. 9 Statutu, z zastrzeżeniem §9 ust. 10 Statutu;
5) nadzór i kontrola bieżącej działalności Zarządu Fundacji;
6) ustalanie wynagrodzeń pracowników Fundacji oraz innych osób współpracujących z Fundacją na podstawie umów cywilno-prawnych;
7) podejmowanie uchwał o zmianach w Statucie Fundacji oraz w przedmiocie likwidacji Fundacji;
8) wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd;
9) rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych Fundacji i rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji;
10) udzielenie członkom Zarządu absolutorium z wykonania przez nich obowiązków;
11) wybór biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego Fundacji;
12) podejmowanie uchwał w innych sprawach na wniosek Zarządu Fundacji lub Przewodniczącego Rady Fundacji.
8. Z zastrzeżeniem § 11 ust. 4 i nast. Rada Fundacji działa na posiedzeniach, które powinny odbywać się co najmniej raz roku.
9. Radę zwołuje Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący Rady bądź Sekretarz Rady, z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu lub Fundatora, zgłoszony na piśmie. Posiedzenia Rady zwołuje się za pomocą poczty elektronicznej, telefonu lub listem poleconym.
10. Rada Fundacji wykonuje swoje zadania kolegialnie, za wyjątkiem czynności, o której mowa w § 10 ust. 9 pkt 1), zastrzeżonej dla Przewodniczącego Rady działającego jednoosobowo.
11. Dla ważności uchwał Rady wymagana jest obecność co najmniej połowy składu jej członków, w tym Przewodniczącego, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczącego.
12. Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, za wyjątkiem uchwały w sprawie zmiany Statutu oraz w przedmiocie likwidacji Fundacji, które zapadają większością 2/3 głosów. W razie równej liczby głosów oddanych za i przeciw danej uchwale, decyduje głos Przewodniczącego, a w razie jego nieobecności głos Wiceprzewodniczącego.
13. Każdy członek Rady ma jeden głos.
14. Członkowie Rady wykonują swoje funkcje osobiście.
15. Fundator może odwołać członka Rady w uzasadnionych przypadkach, w szczególności nienależytego wypełniania funkcji członka Rady lub istotnego naruszenia postanowień Statutu.
16. Członkostwo w Radzie ustaje w wyniku złożenia pisemnej rezygnacji z pełnienia funkcji, odwołania lub śmierci osoby pełniącej tę funkcję.
17. Z posiedzeń Rady sporządzany jest protokół.
18. Rada może przyjąć regulamin swojej działalności.
19. W umowie lub sporze pomiędzy Fundacją a członkiem Zarządu Fundacji, Fundację reprezentuje jednoosobowo Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady Fundacji, działający na podstawie upoważnienia udzielonego uchwałą Rady Fundacji.
§ 10
1. Pierwszy Zarządu Fundacji, zwany dalej Zarządem, w osobie Pani Ewy Szymury, powołany jest przez Fundatora na okres trzech lat kalendarzowych, liczonych od momentu zarejestrowania Fundacji w KRS. Drugi i kolejny Zarząd, składa się 1-3 osób i powoływany jest przez Radę Fundacji na okres wspólnej kadencji wynoszącej trzy lata obrotowe, przy czym w przypadku powołania Zarządu w trakcie roku obrotowego, taki niepełny rok obrotowy jest traktowany jako pierwszy rok obrotowy trzyletniej kadencji. Po upływie kadencji, Zarząd pełni obowiązki do wyboru nowego Zarządu przez Radę Fundacji.
2. Zarząd Fundacji prowadzi sprawy Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
3. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa prezes Zarządu Fundacji samodzielnie lub dwóch członków Zarządu działających łącznie.
4. Zarząd opracowuje roczny plan działalności oraz preliminarz dochodów i wydatków, które przedkłada Radzie Fundacji do zatwierdzania.
5. Zarząd składa Radzie:
1) roczne sprawozdanie z działalności Fundacji i przesyła je wraz z uchwałą Rady, Ministrowi nadzorującemu Fundację;
2) sprawozdanie finansowe Fundacji za dany rok obrotowy i składa je do właściwego organu w trybie przewidzianym przepisami prawa;
3) roczne sprawozdanie merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego
i składa je do właściwego organu w trybie przewidzianym przepisami prawa
(w przypadku posiadania przez Fundację statusu organizacji pożytku publicznego).
6. Członkostwo w Zarządzie ustaje w wyniku złożenia pisemnej rezygnacji z pełnienia funkcji, odwołania, śmierci osoby pełniącej tę funkcję lub jej skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za przestępstwo skarbowe.
7. Z zastrzeżeniem § 11 ust. 4 i nast. Zarząd, jeśli jest wieloosobowy, podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał, zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu, z tym zastrzeżeniem, że dla ważności uchwał Zarządu wymagana jest obecność co najmniej połowy składu jej członków, w tym prezesa Zarządu.
8. W przypadku równej ilości głosów za i przeciw danej uchwale, decyduje głos prezesa Zarządu.
9. Każda czynność Zarządu mającą za przedmiot rozporządzenie środkami finansowymi lub prawem lub zaciągnięcie zobowiązania:
1) o wartości przekraczającej 5 000,00 zł (słownie: pięć tysięcy złotych) wymaga uprzedniej pisemnej zgody Przewodniczącego, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczącego Rady Fundacji, przy czym przez pisemną zgodę rozumie się także zgodę przesłaną pocztą elektroniczną z adresu skrzynki pocztowej podanego Fundacji przez Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady;
2) o wartości przekraczającej 20 000,00 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych) wymaga uprzedniej zgody Rady Fundacji, wyrażonej w formie uchwały.
10. Członek Zarządu Fundacji nie może być skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 11
1. Posiedzenia organów Fundacji mogą odbywać się zdalnie, tj. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
2. Zdalne posiedzenie organu Fundacji jest wskazane w zawiadomieniu o tym posiedzeniu, zawierającym opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu.
3. Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej na posiedzeniach organu Fundacji odbywa się przy zapewnieniu komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek organu Fundacji może śledzić przebieg obrad oraz wykonywać prawo głosu w toku posiedzenia.
4. Organy Fundacji mogą podejmować uchwały poza posiedzeniami, w głosowaniu pisemnym.
5. Głosowanie pisemne Rady Fundacji zarządza Przewodniczący Rady Fundacji, a w razie jego nieobecności – Wiceprzewodniczący Rady Fundacji. Głosowanie pisemne Zarządu zarządza prezes Zarządu.
6. Dla ważności podejmowania uchwały w trybie określonym w ust. 4 wymagane jest powiadomienie wszystkich członków danego organu Fundacji oraz udział w podejmowaniu uchwały co najmniej połowy składu tego organu, w tym: Przewodniczącego Rady Fundacji, a w razie jego nieobecności – Wiceprzewodniczącego Rady Fundacji (w odniesieniu do głosowania pisemnego Zarządu Fundacji).
7. W przypadku głosowania pisemnego, członkowie organu Fundacji, po zaznajomieniu się z projektem uchwały, oddają swój głos podpisując się na dokumencie w odpowiedniej rubryce: za, przeciw, wstrzymujący i odsyłają podpisany dokument do odpowiednio Przewodniczącego Rady Fundacji, a w razie jego nieobecności – Wiceprzewodniczącego Rady Fundacji (w odniesieniu do głosowania pisemnego Rady Fundacji) bądź Prezesa Zarządu (w odniesieniu do głosowania pisemnego Zarządu), który zlicza oddane głosy.
8. Materiały dokumentujące głosowanie pisemne wraz z uchwałą podpisaną przez Przewodniczącego Rady Fundacji a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczącego Rady Fundacji (w odniesieniu do uchwał Rady Fundacji) bądź Prezesa Zarządu (w odniesieniu do uchwał Zarządu) i zawierającą wyniki głosowania, należy włączyć do protokołu z najbliższego posiedzenia organu Fundacji.
§ 12
1. Członkowie Rady i Zarządu pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.
2. Fundacja pokrywa koszty związane ze sprawowaniem funkcji przez członków organów Fundacji.
§ 13
1. Rokiem obrotowym Fundacji jest rok kalendarzowy.
2. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
3. Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Rada.
4. Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady na rzecz innych organizacji społecznych realizujących cele podobne do zawartych w niniejszym Statucie.